Se Emne
Dare2think » All With In Earth... And A Bit Outside » LGBTQIAP
 Print Emne
Trine er aseksuel - [På Dansk]
Dare2think
Trine synes ikke, at sex er klamt eller forkert, og det er ikke på grund af religion, hun ikke dyrker sex. Det siger hende bare ikke noget.

Sin aseksualitet er ikke noget Trine skilter med, men hun ville gerne have vidst, at der var andre, der havde det på samme måde som hende, da hun var yngre, så nu fortæller hun åbent om sin seksualitet.

Udadtil er Trine en helt almindelig studerende på 24 år. Hun læser engelsk på Københavns Universitet, bor på kollegium, og når hun ikke er på universitetet eller sammen med sine venner og veninder, elsker hun at tage billeder med sit spejlreflekskamera.

Hun er den klassiske studerende på mange punkter, men på et punkt skiller hun sig ud. Når snakken falder på sex, aner hun ikke, hvad hun skal byde ind med.
Trine er aseksuel, og sex noget af det mest unaturlige, hun kan komme i tanke om.
- Sex er naturligt for andre
- Der er meget naturligt for andre at tale om sex, og for mig er det helt unaturligt, forklarer Trine.
Sex siger hende ingenting. Hun mærker ikke den lyst, som hun kan høre de andre tale entusiastisk om.
- Da jeg var yngre, tænkte jeg bare, at jeg nok ville få lyst til det seksuelle senere, når jeg blev ældre. Men den lyst er aldrig kommet.

Trine kunne ikke tale med
Siden teenageårene, har Trine vidst, at hun var anderledes. Når de andre pralede af seksuelle eventyr og erobringer, kunne hun slet ikke tale med.
Jeg fik ikke den der varme fornemmelse i maven, som de andre snakkede om.
Ikke fordi Trine ikke forelsker sig. Det gør hun, og hun er meget romantisk anlagt.
- Jeg kan godt tænde på en person, og kan også godt blive tiltrukket af noget fysisk, som et flot rødt hår. Det har bare ikke noget med lyst at gøre. Det er mere noget æstetisk og noget romantisk.

Jeg har haft sex
Trine er til piger, og hun har haft en kæreste, som først erklærede sig aseksuel lige Trine. Men det viste sig, at kæresten havde lyst til mere og til noget andet, end Trine.
- Jeg har haft sex med min tidligere kæreste. Jeg synes ikke det var forkert eller ulækkert eller grænseoverskridende, men jeg fik bare ikke noget ud af det over hovedet.
- Jeg synes, det var kunstigt. En slags skuespil, som kun var for hendes skyld. Og det kunne jeg ikke byde hende eller mig selv.
Sex er ligegyldigt
Det er helt forskelligt, hvor aseksuelles grænser går. Nogle accepterer sex for kærestens skyld, men for Trine er der en klar grænse.
- Der skal ikke være en decideret handling. Jeg vil gerne ligge op af personen, og kram er ok.
- Vi må godt være nøgne – det kan være æstetisk, smukt som et maleri. Det synes jeg virker romantisk og intimt.
Trine er æstetiker. Hun elsker at fortabe sig i smukke detaljer, når hun fotograferer, eller når hun hører klassisk musik.

Min veninde troede, der var noget galt
Trine kan ikke undgå undrende spørgsmål, og selv hendes nærmeste veninder kan have svært ved at forstå, at hun er aseksuel.
- Jeg har en veninde, som sagde til mig, at så måtte der da være noget galt med mig. Men det har jeg aldrig følt.
- Måske er det også bare meget fjernt for dem, fordi det modsatte, at være seksuel, er så naturligt.

Homoromantiker
Ind imellem orker Trine heller ikke, at fortælle sandheden, hvis folk spørger ind til hendes seksuelle præferencer.
- Hvis jeg ikke er i humør til at få en masse spørgsmål, så siger jeg bare, at jeg er lesbisk, hvis folk spørger.
- Det er bare ikke sandheden. Jeg er til piger, jo – men ikke seksuelt. Så jeg foretrækker betegnelsen homoromantiker.
Det er kun tre år siden, at Trine opdagede, at der rent faktisk var andre, der som hende ikke havde lyst til sex, og at der var noget, der hed aseksuel.

Ikke den eneste
- Jeg var på højskole, og vi havde en filosofi-time, og vores lærer forklarede om forskellige typer af seksualitet. Jeg kan bare huske den der følelse, "nååårrh, så er det ikke bare mig." Det var en virkelig åbenbaring for mig.
I dag ved Trine meget mere om aseksualitet og bruger ofte det amerikansk online fællesskab AVEN, som er et forum for aseksuelle.
- Det hjalp virkelig, at der var et ord for det, og det har givet mig en bedre selvforståelse at se, at der findes andre der har det som mig.
Et åbent forhold kan være en løsning
Der er mange aseksuelle, som helst vil være kæreste med en anden, der også er aseksuel, men det kan være svært, når de kun er mellem 1-2 % af befolkningen, som er aseksuelle.
Det er ikke afgørende for Trine, at en kommende kæreste er aseksuel som hende selv, men hun vil ikke gå med til sex for kærestens skyld. Til gengæld er hun åben for andre muligheder.
- Jeg ville ikke have noget imod at være i et åbent forhold, hvor min kæreste kunne gå til andre og få seksuelle lyster dækket.
- Det ville være en lettelse, og det ville gøre mig glad, hvis min kæreste blev glad af det.

Kilde: Dr.dk

External Link To AVEN: http://www.asexua....org/home/
Signature
Happy Thoughts from Dare2thinK
Share This Post:
Facebook Google Tweet This
 
Web

Share This Thread
Social Sharing: Facebook Google Tweet This
Facebook Like:


Hop til Forum: