Se Emne
 Print Emne
Heksen henne på hjørnet?
Dare2think
www.dare2think.dk/images/photoalbum/album_42/1000x500purple_witchonthecorner.jpg


Husker i hende?
I havde måske ikke en der hvor du voksede op som barn?
En der var helt vildt sær? Hendes hjem var altid omkranset af store efeu der så ud som om de nærmest voksede ud igennem murværket.
Hvis hun boede i et hus, så ikke nok med at efeuen voksede ud gennem murværket. Der kom altid mærkelig røg op ad skorstenen, som lugtede sært. Der var et højt hegn rundt om huset, enten i rustens, knirkende metal. Eller træværk, hvor det var mange år siden, det havde set sin originalfarve. Nu var det grønt og svampet, og mærkeligt at rører ved ? altså hvis man overhovedet turde rører ved det.

Sjældent så man ?heksen? og det blev det aldrig mindre mystisk af. Så var hun ofte gemt under store gevandter, og bare man fik et glimt af hende, blev man så bange, at man løb hen til den nærmeste hæk og gemte sig ? værst var hvis hun så alligevel kiggede på lige det sted man gemte sig ? gennem hækken.

Sådan en havde vi, der hvor jeg voksede op. Der var altid megen mystik omkring hende, og man så hende sjældent. Faktisk aldrig. Hendes hus, der var dette træværk, så højt at man ikke engang hvis man var voksen og stod på tæer, ville kunne kigge ind i hendes have.
træværket var mørnet, og let grønt og svampet at rører ved. Ens fingre blev altid grønne bagefter og lugtede ret fælt.

I et barns hjerne, var dette ensbetydende med den visse død jo.
For det grønne på træværket var hendes hemmelige heksebryg, der skulle gøre sådan at små uskyldige børn, ville falde om, så hun kunne komme og tage en, og senere putte dem i sin store heksegryde.

Hvis man så alligevel ikke lige fladt om at hendes sære heksebryg, var det jo fordi det var langtidsvirkende, og var bedst at hente børnene om natten, når hun på sin kost, kom flyvende ind igennem lukkede vinduer.
For man tager vel kun børn, når deres forældre sover??.

Det var jo dårligt man turde lægge sig til at sove om natten, og at forklare sine forældre hvorfor man ikke turde sove, kunne være helt lige meget, sådan noget forstår voksne sig jo ikke på.
Så for mit vedkomne udviklede jeg nogle ritualer der skulle gøre at heksen ikke kom og tog mig om natten. Men det hjalp naturligvis også at i min seng var der en sengelampe, som kunne fortælle mig om ubudne gæster, man ville kunne se deres skygger.

Men et barn med sådanne oplevelser kan få temmelig travlt med sine rutiner.
For udover heksen, var der også krokodillerne der kom op ad toilettet om natten, og vampyrerne der kunne gå gennem vægge.
Jeg fik altid puttet min dyne godt rundt om mine fødder ? håndled og hals. For det er sådan noget disse væsner vil gå efter først.
Selv minder man så om en kålorm!?.

Mange sære historier blev brygget om hende heksen oppe på hjørnet. Der forsvandt så dog ikke lige nogle børn da vi voksede op der. Jo en, men det var i et andet område. Så det var jo nok en anden heks der havde taget ham.
Så det at vi slet ikke vidste hvad heksen foretog sig, gjorde blot, at det hele var et endnu større mysterium. Som faktisk først blev opklaret da jeg blev voksen!

Ser i, hun var faktisk heks. Altså nærmest sådan en rigtig én.
En dag i mit voksenliv, var jeg på besøg hos min mor, som stadig boede i huset.
Og min mor fortæller glad om en hun har mødt og snakker hyggeligt med.
Jamen ok fint nok. Men da hun så fortæller HVEM, står barndommens rædsel jo ud af mine øjne.

For det er HENDE! Det er seriøst virkelig hende.
Min mor spørger glad om ikke jeg kunne tænke mig at møde hende, for vi har da noget til fælles?
Jeg kigger med store, skræmte øjne på hende. (Overdrevet af forfatteren!!!) Og nikker tavst nej!
Jamen hvorfor dog ikke. Og jeg måtte fortælle min mor om hvad vi unger sagde om hende da vi var børn.
Hun grinede naturligvis ganske fornøjet af mig? Jeg kiggede bare på hende med blikket; MOR ALTSÅ TAG MIG DOG ALVORLIGT HER?.
Jamen hun er jo en hvid heks Jonas, siger min mor.
Ehhh hmmm nå, er du helt sikker? Har du overhovedet tjekket hendes hjem?
Ja da, jeg var til kaffe hos hende. Det ser helt normalt ud.
Hmmm.

Nå men der gik ikke længe, så mødte jeg hende. Altså det vi i daglige termer kalder, Wicca var hun ikke. Men hun havde da nogle ganske interessante egenskaber. *S*
Og viste sig at være rigtig sød og kogte slet ikke børn i sin gryde. Dog fortalte jeg hende aldrig hvad vi børn dengang troede om hende ? Hvorfor ved jeg ikke, da det meste viste sig at være sandt nok.

Så det gamle ordsprog. Sandheden skal man høre fra fulde folk og BØRN. Den kan man godt tage for gode vare.
For man ved jo aldrig om det faktisk er sandt, det de kære poder siger, uanset hvor langt ude det end lyder.

Hvorfra kommer dette så?
Ja altså jeg har lånt podens bøger her i hjemmet. Heksens Søster og Heksens kat. Denne minder netop om hvilke historier man bryggede sammen som barn, mod hvad der kunne være en ganske uskyldig gammel dame ? eller?

Ja altså jeg endte jo med at have ret. Så hvor mange ellers har igennem tiden ikke haft ret?

Det med krokodiller må jeg vist også lige komme nærmere ind på.
der var på den tid hældt krokodille børn ud i kloakken. Gennem wcet. Ved ikke hvem det var. Og myten blev så at de om natten kravlede op igennem toilettet og åd små børn. Ja også forældre. Men så skulle de ikke være så store. Krokodillen skulle jo gerne komme ned i toilettet igen.

Hvad mere logisk er det, end hvis rotter kan kravle op igennem et toilet ? hvorfor i alverden skulle en krokodille så ikke også kunne gøre det?

Dog blev det aldrig helt så vildt, og man fandt dem, og de endte vel i en zoo et eller andet sted ? vel og mærket efter et bad i klorin?.

Havde i en heks henne på hjørnet da du var barn? Eller var det bare en gammel dame?
Hvis du i dit voksne liv, nu har fået det hele bortforklaret med noget der kan virke noget så logisk. Så prøv lige og tænk igen. For medmindre du har virkelige, fysiske beviser. Så kan du aldrig vide om den rare gamle dame henne på hjørnet, kogte små børn i sin heksegryde. Husk på fedtet fra et spædbarn, er det hekse bedst kan lide?. Men skulle der ikke lige være nogle spædbørn, så kan andet bruges.
I øvrigt bruger heksen også fedtet fra et spædbarn til at få sin kost til at flyve?. Siges det ? men igen intet kan man vide med sikkerhed?


Udgivet: 18 Maj 2002


.
Signature
Happy Thoughts from Dare2thinK
Share This Post:
Facebook Google Tweet This
 
Web

Share This Thread
Social Sharing: Facebook Google Tweet This
Facebook Like:


Hop til Forum: